۱۳۸۹ مهر ۲۱, چهارشنبه

دفاع وزير راه ايران از ساخت آزادراه قم به مشهد

حميد بهبهاني، وزير راه و ترابري ايران از ساخت آزادراه هزار و صد كيلومتري قم به مشهد كه دو روز پيش به وسيله قرار گاه خاتم الانبياء سپاه پاسداران آغاز شده است، دفاع كرد.
آقاي بهبهاني روز دوشنبه ۱۹ مهر (۱۱ اكتبر) در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، به انتقاد ها درباره آغاز ساخت اين آزاد راه "۱۳ تا ۱۵ هزار ميليارد توماني" با وجود آزاد راه هاي نيمه تمام پاسخ داد.
او در پاسخ به اين پرسش كه چطور اين آزادراه قرار است چهار ساله ساخته شود، در حاليكه ساخت آزادراه ۱۲۱ كيلومتري تهران _ شمال بيش از ۱۷ سال است آغاز شده و پيشرفت چنداني نداشته است، گفت: "مسير اين آزاد راه خاك است و مي توان به راحتي آن را ساخت."
او مشكلات ساخت آزادراه تهران _ شمال را مساله عبور از كوه هاي البرز، كمبود امكانات و ناتواني پيمانكاران اين طرح در به كارگيري دستگاه هاي جديد عنوان كرد و گفت تا سه سال آينده يك باند از اين آزادراه به بهره برداري خواهد رسيد.
به تازگي دولت ايران ساخت آزادراه قم به مشهد به نام "حرم تا حرم" را به قرارگاه خاتم الانبياء سپاه پاسداران واگذار كرد و دو روز پيش ساخت آن به طور رسمي آغاز شد.
قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء، پس از آغاز رياست جمهوري محمود احمدي نژاد، فعاليت هاي خود را در حوزه هاي مختلف گسترش داده و توانسته پروژه هاي بسياري را با كمك دولت ايران در دست بگيرد.
به گفته آقاي بهبهاني، وزارت راه و ترابري ايران ۱۰ هزار و ۲۵۷ پروژه نيمه تمام در دست ساخت دارد كه علت ناتمام ماندن بسياري از آنها محدوديت بودجه است.
اجراي اين طرح با توجه به پروژه هاي ناتمام وزارت راه و پروژه هايي كه با تبليغات فراوان افتتاح شده ولي پس از راه اندازي با مشكلاتي رو به رو شده، با انتقاداتي مواجه شده است.
نمونه آن، آزادراه تهران _ پرديس است كه در زمان تبليغات انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري، به وسيله محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران افتتاح شد، اما بعدا اعلام شد كه هنوز امكان بهره برداري از اين آزادراه وجود ندارد.
'هشتمين وعده افتتاح آزاد راه تهران _ پرديس'
آقاي بهبهاني درباره دليل محقق نشدن وعده هاي افتتاح آزاد راه تهران_ پرديس، گفت كه ورودي اين آزاد راه اكنون در دست ارتش است و با وجود نامه نگاري هاي وزارت راه و عليرغم دستور آيت الله علي خامنه اي، رهبر ايران اين مشكل هنوز حل نشده است.
در سه سال گذشته بارها خبر افتتاح آزاد راه تهران _ پرديس منتشر شده است امااين امر محقق نشده است.
گزارش ها حاكي است كه مشكل افتتاح اين آزاد راه اين است كه فقط نزديك به يك كيلومتر ورودي آن به دليل اينكه "ارتش اقدام به واگذاري نكرده است و از هر گونه عمليات اجرايي توسط پيمانكاران وزارت راه و ترابري جلوگيري مي كند"، ساخته نشده است.
در حاليكه آقاي بهبهاني از بازگشايي اين آزادراه تا پايان آذر ماه امسال خبر داده است، ايسنا اين وعده را "هشتمين وعده افتتاح آزادراه تهران _ پرديس" ناميده است.
'بليت گران يا پرواز نا مطمئن؟'
از چهار روز پيش، بر اساس تصميم سازمان هواپيمايي كشوري، قيمت بليت پرواز هاي داخلي در ايران ۳۰ درصد افزايش يافته است.
آقاي بهبهاني با تاييد اين افزايش قيمت گفت كه با اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها، بازار، قيمت واقعي بليت هواپيما را مشخص خواهد كرد.
او با اشاره به اينكه در حال حاضر شركت هاي هواپيمايي ايران آنقدر بي پول هستند كه به دنبال هواپيما هاي ارزان قيمت هستند و نتيجه آن ناامني پروازها شده است، گفت: "بليت گران شود بهتر است يا با اين هواپيما هاي نا مطمئن پرواز كنيم؟"
وزير راه از اينكه به دليل ارزان بودن بليت هواپيما تعداد مسافر هوايي زياد است انتقاد كرد و ابراز اميدواري كرد كه با افزايش قيمت بليت از تعداد مسافران كم شود و "پرواز ها خالي بماند."
آقاي بهبهاني حدود يك ماه پيش با انتقاد از اينكه قيمت بليت قطار تهران _ اراك از قيمت يك "پاچه گوسفند" كمتر است، اعلام كرده بود كه قيمت بليت هواپيما و قطار را به شكل پله اي افزايش خواهند داد تا براي مردم شوك ايجاد نشود.
اين در حالي است كه مشكل شركت هاي هواپيمايي ايران كمبود منابع مالي براي خريد هواپيما نيست بلكه اين كشور از سه دهه پيش به دليل تحريم هاي آمريكا نتوانسته ناوگان هوايي خود را بازسازي و نوسازي كند.
اين تحريم‌ها بعد از انقلاب‌ ۱۹۷۹ ميلادي آغاز شده و بر اساس آن ايران نمي تواند هواپيماهايي كه بيش از ۱۰ درصد قطعات تشكيل دهنده آنها آمريكايي باشد خريداري كند حتي اگر اين هواپيماها در كشورهاي ديگر ساخته شود.
ناتواني ايران در خريد هواپيماهاي نو باعث شده تا اين كشور براي تامين نيازهاي خود دست به خريد هواپيماهاي دست دوم و هواپيماهاي روسي بزند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر