۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

مهدي كروبي: شكنجه زندانيان به وحشي‌ترين شكل ممكن ادامه دارد

مهدي كروبي، از رهبران مخالفان دولت در ايران با تاكيد بر اين كه در روزهاي اوليه‌ پس از آغاز اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوري در ايران، بازداشت‌شدگان در زندان‌ها مورد تجاوز قرار گرفتند، گفته است، شكنجه زندانيان هنوز هم به وحشي‌ترين شكل ممكن ادامه دارد.

مهدي كروبي در گفت و گويي با نشريه آمريكايي نيويوركر‌ درباره تجاوز جنسي به بازداشت‌شدگان رويدادهاي پس از انتخابات در ايران گفته است:‌ «من بطور واضح مي‌گويم: روزهاي اوليه‌ بعد از جنبش آنها مردم را در زندان‌ها مورد تجاوز جنسي‌ قرار دادند و هنوز آنها به شكنجه زندانيان به وحشي ترين شكل ممكن ادامه مي دهند. من مدركي‌ كه اخيراً نشانگر آزار جنسي‌ در زندان‌ها يا به صورت مداوم باشد ندارم.»

آقاي كروبي سال گذشته و به دنبال شدت گرفتن سركوب خونين اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوري در ايران، براي نخستين بار مساله تجاوز جنسي به بازداشت‌شدگان را افشا كرد كه واكنش تند مقام‌هاي جمهوري اسلامي را در پي داشت.

دبير كل حزب اعتماد ملي در گفت و گوي خود با نشريه آمريكايي نيويوركر، كه روز سه‌شنبه منتشر شده، در اين باره گفته است:‌ «در فرهنگ ما، قربانيان تجاوز جنسي‌ از شرم و افسردگي رنج مي برند. ضمناً مسئولين شرايط را بسيار تهديد آميز كرده‌اند به شكلي‌ كه قربانيان تجاوز جنسي‌ مي‌ترسند كه اين مساله را مطرح كنند. به همين دليل بعضي‌ از قربانيان تجاوز جنسي‌ به من مراجعه كردند و به دنبال آن بعضي‌ از آنها مجبور شدند يا سكوت كنند يا كشور را ترك كنند.»

وي همچنين افزوده است:‌ «من حتي نمي‌دانم اين افراد در چه شرايطي هستند يا رو به بهبود هستند. من تنها شكايت‌هاي آنها را ثبت كردم و فيلمي از اتفاقاتي كه گفتند بر سر آنها در مدتي‌ كه در زندان بودند آمده بود تهيه كردم، تا اگر كسي‌ خواست انكار كند كه زندانيان مورد تجاوز جنسي‌ قرار گرفته بودند، من مدركي دستم باشد.»

رئيس پيشين مجلش شوراي اسلامي همچنين درباره تهديداتي كه پس از انتخابات رياست جمهوري سال گذشته عليه شخص وي صورت گرفته، اظهار داشته است:‌ «مشكلات زياد وجود دارد و فشار بسيار شديد است. من هيچ امنيتي در منزلم ندارم. اخيراً، براي پنج روز مداوم، سنگ و نارنجك دست ساز به منزلم پرتاب مي‌شد. مخالفان ما از هيچ كاري واهمه ندارند، آنها دفتر حزب من و حتي دفتر شخصي من را بستند. من مي‌دانستم كه ممكن است چنين رفتارهاي خصمانه اي با من بشود.»

مهدي كروبي با تاكيد بر آمادگي خود براي پرداخت هرگونه هزينه‌اي براي فعاليت‌هاي خود افزوده است:‌ «از زماني‌ كه من رئيس مجلس بودم تا امروز كه هيچ پست دولتي ندارم، هميشه از حق مردم دفاع كرده ام. من براي هر رويداد يا تصادفي آماده هستم، و هيچ ترسي ندارم. ولي‌ من در مورد اسلام نگرانم، مي ترسم كه اين افراد كه به نام اسلام مردم را مورد حمله و آزار قرار مي دهند به اين وسيله در چشم جهانيان آسيبهاي جدي به دين ما وارد مي كنند.»

اين نامزد معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوري سال گذشته كه به عنوان يكي از رهبران جنبش سبز در ايران شناخته مي‌شود، با رد ادعاي به پايان رسيدن جنبش سبز گفته است: ‌«اگر حكومت اجازه هر گونه تجمعي را مي‌داد، دنيا شاهد حضور ميليونها نفر در خيابان‌هاي كشور بود و بدليل اينكه محافل قدرت اين مسئله را به خوبي‌ مي‌دانند، به شدت در اين ۱۶ ماه سركوب كردند و به بي‌رحم‌ترين صورت ممكن هر مخالفتي را ساكت كردند.»

وي همچنين افزوده است: «دولت در حال حاضر مشكلات زيادي دارد… مسائل اقتصادي و سياست خارجي‌ هر دو بسيار بحراني هستند. تمام اين مشكلات شرايط را براي اينكه دولت كنوني‌ بتواند به چيزي دست يابد را بسيار سخت كرده است. در ماه‌ها و روزهاي اوليه‌ بعد از انتخابات تعداد بسيار زيادي از چهره‌ها از رده‌هاي بالا تا پائين زنداني شدند و اين روش ادامه دارد. تمام اينها نشانه اين است كه جنبش هنوز زنده است.»

مهدي كروبي درباره نقش ايرانيان مقيم خارج از كشور در جنبش سبز نيز گفته است:‌ «ايران متعلق به تمام ايرانيان است، از آناني‌ كه ايران را سال‌هاي پيش ترك كردند تا كساني‌ كه امروز در ايران زندگي‌ مي‌كنند. من هميشه تاكيد كرده ام كه ايرانيان خارج از كشور بايد هويت ملي‌ خودشان را حفظ كنند و با وطنشان در ارتباط بمانند. من نمي توانم به ايرانيان خارج از كشور بگويم چه كار كنند، ولي‌ مي‌تونم بگويم كه بسيار خوب مي شود اگر بتوانند افكار عمومي و ديدگاههاي روشنفكرانهٔ ايران را در خارج از كشور همراهي كنند تا بتوانند صداي كساني‌ باشند كه در داخل ايران صدايشان به جاي نمي رسد.»

آقاي كروبي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره سياست ايالات متحده آمريكا در قبال جنبش سبز هم گفته است: «نگاه ما به مردم خودمان، كشور خودمان و منافع خودمان است. ما تلاش مي‌كنيم كه از هرگونه وابستگي يا تعيين استراتژي براي كشورهاي ديگر دوري كنيم. اين جنبش مسئوليت خود ما است و ما از ملت‌ها و دولت‌هاي ديگر انتظار نداريم كه كاري براي ما انجام بدهند، ولي‌ اگر آنها از روي انساندوستي احساس وظيفه مي كنند كه از ما حمايت كنند آن مساله جدايي است.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر