۱۳۸۸ اسفند ۲۶, چهارشنبه

آيت‌الله دستغيب: محارب كسى است كه آزادى مردم را سلب كند

آيت‌‌الله على‌محمد دستغيب، عضو مجلس خبرگان رهبري در پاسخ به پرسشى در باره «محاربه» گفته است، كسانى كه در مقام دفاع از خود بر مى‌آيند، شامل حكم «محاربه» نيستند و محارب به كسى مى‌گويند كه روبروى مردم مى‌ايستند و آزادى آنها را سلب مى‌كنند.

به دنبال انتشار گزارش‌هايى در باره صدور حكم اعدام براى شمارى از بازداشت‌شدگان رويدادهاى پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران به اتهام «محاربه»، آيت‌الله على‌محمد دستغيب، يكى از مراجع شيعيان، در پاسخ به پرسشى در اين باره استناد به حكم «محاربه» در مورد معترضان به نتايج انتخابات را نادرست خوانده است.

به نوشته پايگاه اطلاع رساني آيت‌الله دستغيب، اين عضو مجلس خبرگان رهبرى با اشاره به اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهورى در ايران اظهار داشته است: «آن افرادى كه اعتراض داشته‌اند يك نفر و دو نفر كه نيستند؛ شايد هزاران نفر باشند كه ممكن است اعتراضى داشته باشند و اينكه همه آنها را محارب ناميد به نظر بنده درست نمى‌باشد.»

مقام‌هاى قضايى جمهورى اسلامى شمارى از بازداشت‌شدگان رويدادهاى پس از انتخابات رياست جمهورى در ايران را به اتهام «محاربه» به اعدام محكوم كرده‌اند.

عباس جعفرى دولت‌آبادى، دادستان تهران نيز روز يكشنبه از محكوم شدن شش نفر از بازداشت‌شدگان رويدادهاى روز عاشورا به اعدام خبر داده است.

پيشتر نيز مقام‌هاى قضايى جمهورى اسلامى ايران اعلام كرده بودند، يازده نفر از بازداشت شدگان حوادث اخير به اتهام محاربه به اعدام محكوم شده‌اند.

چندى پيش هم دستگاه قضايى جمهورى اسلامى به رياست صادق لاريجانى، دو نفر از محاكمه‌شدگان در دادگاه‌هاى موسوم به «كودتاى مخملى» را مخفيانه و بدون اطلاع خانواده و وكلاى آنها به عنوان «محارب» به دار آويخت.

اين در حالى است كه آيت‌الله دستغيب در اين باره كه آيا مى‌توان معترضان به نتايج انتخابات را «محارب» شناخت يا خير گفته است: «اگر كسى به عنوان اعتراض به حق از دست رفته خود (ولو به حساب خودش) اعتراض كند، نه در مقام اينكه بخواهد مثلاً كسى را بكشد يا مال كسى را ببرد و يا براندازى كند، در مقام دفاع از خودش برآيد و از خود دفاع كند، اين را نبايد گفت جزء محارب است.»

وى در ادامه به تشريح مفهوم «محاربه» در احكام اسلامى پرداخته و افزوده است: «محارب از حرب به معناى جنگ است و كسى را گويند كه با مردم ستيز دارد و روبروى مردم بايستد؛ نه در مقام دفاع از حق خودش، بلكه مى‌خواهد يك چيزى را به مردم تحميل كند؛ مى‌خواهد با ظلم، آزادى مردم را سلب كند و با اسلحه و چوب و... با ملت درگير شود...»

آيت‌الله دستغيب در پاسخ به اين پرسش كه «آيا شركت در راهپيمايى‌ها و تجمعات و انتقاد از مسئولين نظام، محاربه شمرده مى‌شود؟» به اصل ۲۷ قانون اساسى جمهورى اسلامى استناد كرده و گفت: «مردم حق دارند به طور مسالمت‌آميز و با حفظ آرامش و بدون اين كه مخل به مبانى اسلام باشد، راهپيمايى و اعتراض نمايند و هيچ كس حق منع مردم از اين حق قانونى‌شان را ندارد.»

اين عضو مجلس خبرگان همچنين در باره «حمله افراد خودسر» به تجمعات اظهار داشته بود: «چنانچه افرادى به صورت غير قانونى به اين گونه تجمعات حمله كنند و شركت‌كنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دهند و يا براى مردم ايجاد رعب و وحشت نمايند، مصداق محارب مى‌باشند و مردم مى‌توانند براى حفظ جان از خود دفاع نمايند.»

چندى پيش و به دنبال انتشار گزارش‌هايى در باره صدور حكم اعدام براى محمد امين وليان، دانشجوى بيست ساله دانشگاه دامغان نيز آيت‌الله يوسف صانعى، يكى ديگر از مراجع تقليد شيعيان، تاكيد كرده بود، نمى‌توان معترضان به اقدامات حكومت را محارب ناميد.

آيت‌الله صانعى در اين باره اظهار داشته بود: «هرگاه جمعيتى متشكل، به اعمال حكومت و رفتار آن اعتراض داشته باشند و اعتراض خودشان را بيان نمايند قطع نظر از آنكه قطعاً محارب نمى‌باشند و عمل آنها مشمول عنوان دفاع از حقوقشان و تظلم از ظلمى است كه بر آنها رفته و اعتراض آنها نه تنها جايز بلكه در برخى از مراحلش واجب مى‌باشد.»

اين مرجع تقليد نزديك به اصلاح‌طلبان در تشريح معيارهاى «محارب» گفته بود: «محارب كسى است كه براى ايجاد رعب و وحشت و ناامنى در جامعه و سلب آزادى‌هاى مردم، بوسيله سلاح اقدام نمايد و موجب ترس و وحشت مردم باشد.»

همچنين پس از آن كه برخى منابع خبرى اعلام كرده بودند، دادگاه رسيدگى كننده به اتهام‌هاى محمدامين وليان در حكم اعدام اين دانشجوى طرفدار ميرحسين موسوى به فتوايى از آيت‌الله مكارم شيرازى در باره «محارب بودن حرمت‌شكنان روز عاشورا» استناد كرده است، اين مرجع تقليد نيز با انتشار بيانيه‌اى صدور هر گونه فتوا در اين مورد را تكذيب كرد.

در بيانيه آيت الله مكارم شيرازى در اين باره آمده است: «ما مطلقاً چنين فتوايى درباره چنين اشخاصى نداده‌ايم و اين شيطنتى است كه بعضى از سايت‌ها انجام داده اند. ان شاءالله طبق موازين اسلام عمل كنيد و عجولانه قضاوت نفرماييد.»

اين مرجع تقليد نزديك به محافظه‌كاران ايران در عين حال خواستار «عفو» جوانانى شده است كه «تحت تاثير هيجانات خاصى دست به بعضى از خشونت‌ها زده‌اند كه بايد آنها را ارشاد و راهنمايى كرد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر