۱۳۸۹ بهمن ۸, جمعه

خبر نماينده مجلس : بازگشت قاطر و گاوآهن به كشاورزي ايران

برپايه گزارش‌هائي كه به كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي رسيده، در برخي شهرستان‌هاي ايران، پس از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها، كشاورزان به دليل گراني سوخت، براي شخم زدن دوباره به گاوآهن، قاطر و الاغ متوسل شده‌اند.

عسگر جلاليان نماينده دير، كنگان و جم و عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، در تماس با رسانه‌هاي ايراني خبر داده كه در مناطقي از ايران، افزايش هزينه سوخت تراكتورها و ساير ماشين‌هاي كشاورزي سبب شده است كه كشاورزان آن‌ها را رها كنند و براي شخم زدن مزارع خود بار ديگر به گاوآهن و قاطر و الاغ متوسل شوند.
نماينده مجلس گفته است كه به‌طور كلي بررسي مشكلات اجرائي و آئين‌نامه‌اي طرح هدفمندي كردن يارانه‌ها با دشواري جدي روبرو است. به گفته جلاليان، دولت از مسئولان دستگاه‌هاي اداري خواسته است كه مشكلات مربوط به طبقه‌بندي شدن يارانه‌ها را دسته‌بندي كرده و به ستاد مركزي هدفمندي يارانه‌ها گزارش دهند، اما تاكنون اين گزارش‌ها به مركز نرسيده است.
مجلس و گزارش‌هاي نادرست
به گفته عضو كميسيون انرژي مجلس، وزراي نفت و نيرو، برپايه گزارش‌هائي كه از استان‌ها دريافت مي‌كنند، گزارش‌هاي مثبتي تسليم مجلس كرده‌اند كه با واقعيات موجود تناقض دارد.
جلاليان افزوده است كه به دليل عدم همكاري مسئولان مناطق مختلف، دولت توانائي جمع بندي درست شرايط موجود را ندارد و مشكلات به قوت خود باقي مي‌ماند. به عنوان نمونه، گزارش‌هائي كه تسليم مجلس شده، كاهش مصرف انرژي در بوشهر را مثبت ارزيابي مي‌كنند، در حالي كه ماهي‌گيران به علت ناكافي بودن سهميه مواد سوختي و گراني آن، صيد را رها كرده‌ و بيكار شده‌اند.
در مورد بازگشت بخشي از كشاورزان ايران به وسايل قديم شخم‌زني مثل گاوآهن و قاطر يا الاغ، نماينده مجلس گفته است:«اين در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه ما مي‌خواهيم به سمت پيشرفت و توسعه گام برداريم و استفاده از تكنولوژي‌ها را سرلوحه قرار دهيم. اين عقب‌گرد به هيچ‌وجه قابل پذيرش نيست.»
گراني شير و بليت مترو و اتوبوس
جنبه‌هاي منفي اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها، به تدريج در بخش‌هاي مختلف توليدي و خدماتي ايران هم آشكار مي‌شود. به تازگي حسن چمني رئيس هيئت مديره صنايع شير ايران به خبر آنلاين گفته است:«كارخانجات پگاه، طبق بخشنامه رئيس گروه صنايع شير، موظف شده‌اند قيمت محصولات را تا پايان سال‌جاري تغيير ندهند، اما برخي از مديران پيش‌بيني مي‌كنند كه با صدور قبض‌هاي جديد، هزينه‌هاي آن‌ها ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزايش يابد. در حوزه حمل و نقل نيز تاكنون هزينه‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد بالا رفته است.»
چمني گفته است:«صنعت شير بايد از يارانه برخوردار شود، چون رابطه مستقيمي با سلامت مردم دارد.»
همزمان، به گفته خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر تهران، متروي تهران نرخ بليت مترو را براي سال آينده ۴۸۰ تومان اعلام كرده است. اين نرخ در صورتي اعمال خواهد شد كه دولت يارانه‌اي به مترو ندهد. دانشجو همچنين گفته است:«در صورت كمك دولت، مي‌توان نرخ ديگري براي بليت مترو تعيين كرد. بليت اتوبوس‌ها نيز، در صورت عدم كمك دولت افزايش خواهد يافت.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر