۱۳۸۹ تیر ۳, پنجشنبه

هاشمي رفسنجاني : مايلم كناره‌گيري كنم اما مي‌ترسم قهر تلقي شود

هاشمي رفسنجاني يك سال پس از نامه به رهبر انقلاب سكوت خود را شكست و گفت: انتظار من و همه دلسوزان واقعي نظام اين بود كه رهبري عكس‌العمل نشان دهند. چون من تنها نبودم.
به گزارش جهان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت وگو با ماهنامه مديريت ارتباطات در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكنون به بازنشستگي به معناي كناره گيري از مسئوليت هاي سياسي فكر كرده ايد؟ گفت: مايلم. الان سن من در حدي است كه مايلم اين گونه شود. ولي هنوز مي ترسم عوارض بد سياسي داشته باشد و به نوعي قهر تلقي شود.

آيت الله هاشمي افزود: يكي از كارهاي كه مي خواستم بعد از رياست جمهوري بكنم و نتوانستم انجام دهم اين بود كه در سفرهاي خارجي كه مي رفتم، خيلي جاها را نشان كردم كه بعدا بروم ببينم و جهانگردي كنم كه نشد. اگر بخواهم به سفر خارجي بروم بايد جمع زيادي از پاسداران همراه من باشند و آنجا هم كه مي رويم شوراي تامين نيرو مي آورند و هميشه زحمت دارد.

رئيس مجلس خبرگان رهبري درباره نامه بحث برانگيز خود به رهبري انقلاب قبل از انتخابات تصريح كرد:همه مي‌دانستند كه نسبت به ديگر نامزدها بي‌طرف هستم كاري نداشتم كه مردم به چه كسي رأي مي‌دهند. ولي همه مي‌دانستند كه روحيه كاري من با اين شيوه اداره جامعه سازگار نيست. متأسفانه در مناظره، آقاي احمدي‌نژاد حرف‌هايي را زده بود كه غيرواقعي بود، انتظار من و همه دلسوزان واقعي نظام اين بود كه رهبري عكس‌العمل نشان دهند. چون من تنها نبودم. در آن مناظره شما نوعي ستيز با روحانيت را مشاهده كرديد كه به بهانه مخالفت با من، آقاي خاتمي، آقاي ناطق نوري و آقاي كروبي كه رؤساي جمهوري و رؤساي مجلس بوديم، همه دستاوردهاي انقلاب را حراج گذاشت و اين گونه القا كرد كه روحانيت در اداره جامعه كارايي ندارد.

وي ادامه داد: در سالگرد رحلت امام در مرقد به ايشان گفتم حرف‌هاي ناقص گفته‌اند. ترجيح مي‌دهم خودشان اصلاح كنند وگرنه ناچارم توضيح بدهم. چند روز هم صبر كردم و جوابي نديدم. پس از آن نامه‌اي تهيه كردم. چون مي‌بايست جواب آن حرف‌ها داده مي‌شد. مي‌گويند چرا قبل از انتخابات نامه را دادم. اين سوال ديگر سفسطه است چون مگر ايشان هدفي غير از انتخابات در طرح آن مباحث خلاف واقع داشت؟ نامه را تهيه كردم و در آخرين فرصت قبل از انتخابات در طرح آن مباحث خلاف واقع داشت؟ نامه را تهيه كردم و در آخرين فرصت قبل از انتخابات كه عصر سه‌شنبه بود، براي رهبري فرستادم. چون اگر سه‌شنبه مي‌دادم، روزنامه‌ها چهارشنبه مي‌نوشتند و اگر چهارشنبه‌ مي‌دادم پنجشنبه كسي حق نداشت بنويسد. چون فرصت تبليغات تمام مي‌شد. مي‌خواستم جواب آن حرف‌ها را بدهم. در كنار آن كارها، در رفت و آمد و اخبار موثق، شور و اشتياق مردم را مي‌ديدم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: به هر حال در همان فرصت باقي‌مانده براي رهبري معظم فرستادم و متأسفانه در آن فاصله 2 ساعته باقي‌مانده نامه به ايشان نرسيده بود، چون جوابي به من نرسيده بود. در آخرين لحظاتي كه مي‌خواستم خدمت ايشان بروم، منتشر كردم. وقتي رفتم، ايشان گفتند: داشتم نامه شما را از كامپيوتر مي‌خواندم. يعني پس از اينكه پخش شده بود هم، هنوز متن اصلي را نديده بودند.

پرسيدم از نظر شما چگونه بود؟ گفتند: از لحاظ محتوا هيچ ملاحظه‌اي ندارم و فقط يك نكته دارم كه آقاي احمدي‌نژاد شخص شما را به فساد متهم نكرد و درباره بچه‌هاي شما گفت. گفتم: فضا به گونه‌اي بود كه اگر چه از من اسم نبرد، اما همه چيز متوجه من شد. ايشان گفتند: واقعاً هيچ ملاحظه‌اي روي نامه ندارم ولي اگر جاي شما بودم، بعد از انتخابات منتشر مي‌كردم.

آيت الله هاشمي افزود: گفتم: خواست خدا بود كه شما تا قبل از انتشار نبينيد، چون اگر مي‌خوانديد و به من مي‌گفتيد، منتشر نمي‌كردم و اين مناسب نبود. چون اگر بعد از انتخابات منتشر كنم دو حالت دارد: اگر آقاي احمدي‌نژاد شكست بخورد كه درست نيست با ايشان درگير شوم. چون اخلاقاً كار درستي نيست. اگر هم پيروز شود كه اصلاً درست نيست با منتخب مردم درگير شوم و جشن انتخابات را در كام مردم تلخ كنم ولي الان حق من است كه جواب بدهم و دادم. ايشان هم در مقابل اين منطق من اعتراض نكرد.

هاشمي درباره اينكه به نظر مي رسد اين نامه رابطه شما با رهبري انقلاب را دچار تغييرات كرده است، گفت: نه، ايشان صراحتاً گفتند كه هيچ ملاحظه‌اي درباره محتواي نامه ندارم. حتي در همان جلسه گفتند: به حق از من انتظار داريد كه جواب بدهم. صلاح نديدم كه پيش از انتخابات جواب بدهم، چون روي حضور مردم تأثير مي‌گذارد ولي بعد از انتخابات جواب مي‌دهم. حتي گفتند كه به آقاي احمدي‌نژاد هم گفتم كه حرف‌هاي ناحقي زديد و جواب شما را مي‌دهم. واقعاً هيچ وقت ايشان به خاطر نامه از من گله نكردند، چون روابط ما به گونه‌اي است كه اگر گله هم داشته باشند، مي‌گويند. الحمدلله همكاري 60 ساله ما به گونه‌اي است كه با هم رودربايستي نداريم.

هاشمي در برابر اين توضيح كه برخي مي خواهند به بهانه نامه شما را مقابل رهبري قرار دهند، تصريح كرد: اينها در سياست طبيعي است. گروهي كه وارد بازي‌هاي سياسي مي‌شوند از اين حرف‌ها زياد مي‌زنند، ولي هميشه واقعيت‌ها خود را بر احتمالات سياسي تحميل مي‌كند و دير يا زود همه چيز مشخص مي‌شود.

او درباره ملاقات هاي خود با رهبري انقلاب هم گفت: قبلا هفته اي يك بار ملاقات رايج و حتمي داشتيم. بعدا كه كارها كمتر شد دو هفته يك ملاقات داريم كه معمولا دو ساعت طول مي كشد كه گاهي تا شام است. اگر مساله اي هم پيش بيايدتلفني يا حضوري بين دو هفته صحبت مي كنيم.

آيت الله هاشمي با بيان اينكه من خودم از اينترنت استفاده مي كنم ادامه داد:من شخصا بيشتر از سايت هاي خبري استفاده مي كنم و گاهي هم بي بي سي مي بينم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت با بيان اينكه بي بي سي در كار رسانه اي خود حرفه اي عمل مي كند در عين حال خاطر نشان كرد:مايل نيستم هيچ وقت از آن رسانه استفاده كنم.

آيت الله هاشمي در خصوص آزاد سازي ماهواره گفت:اگر بخواهيم جلوگيري هم كنيم نمي توانيم.الان شما مي دانيد كه دشمنان ما هزينه هاي زيادي انجام مي دهند تا فيلتر شكن درست كنند كه اصلا نشود سانسور كنيم.اشكال بعدي هم كه ايجاد مي شود اين است كه الانسان حريص علي ما منع.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر