۱۳۸۸ اسفند ۸, شنبه

كروبي در مصاحبه با روزنامه ايتاليايي: خود و خانواده ام آماده پرداخت هرگونه هزينه اي هستيم

در روز اول مردم ميگفتند راي من كو؟ اين مردم همان مردم هستند. اما حالا چه بر سرشان آمده كه چنين شعارهايي ميدهند؟ مردم به دنبال انتخابات سالم و بازگشت راي شان هستند.

سحام نيوز:مهدي كروبي در مصاحبه با روزنامه ايتاليايي Corriere della Sera به سوالات خبرنگار اين روزنامه پاسخ داد.مشروح اين مصاحبه بدين شرح است:
۱- چند ساله بوديد كه به مبارزه عليه رژيم شاه پرداختيد؟ چرا چنين كرديد؟
– مبارزات من از سال ۱۳۴۱ شروع شد. ۲۴ يا ۲۵ ساله بودم و من به امام خميني علاقه داشتم. از طرف ديگر پدرم انساني مبارز بود. ايشان در جبهه ملي و در جنبش ملي نمودن صنعت نفت در ايران نيز حضوري فعال داشتند.
۲- در جايي خواندم كه شما به عنوان يكي از رهروان امام خميني بسيار مجذوب او بوديد. آيا ايشان همچنان يك مدل رفتاري و عملي براي شما هستند؟

كاملاً درست است. من به امام علاقه داشته و دارم و ايشان را الگوي خود ميدانم. ايشان داراي تقوا، بصيرت و دورانديشي بودند.اين علاقه من پس از رحلت ايشان حتي افزايش يافت و اين به دليل حوادث و رخدادهايي بود كه در آنزمان روي داد. امام كشور را در بدترين شرايط(دهه اول انقلاب) رهبري نمودند.آن زمان كشور در جنگ بود و سران بزرگ و كوچك كشور ترور و شهيد ميشدند. لذا با توجه به شرايط آن زمان ممكن است تصميم گيري هاي خاص نيز صورت گرفته باشد و گاهاً تند روي هايي صورت پذيرفته باشد. اما زماني كه من ميگويم الگو، نميخواهم بگويم الگويي بي عيب و نقص بوده است. ليكن تصميمات و رفتارها را بايد در همان زمان خودش مورد بررسي قرار داد و با آن شرايط كه در آن هست بايد سنجيد.

۳- بدترين كاري كه به نام انقلاب انجام شده است چيست؟

جمهوري اسلامي متشكل از جمهوريت و اسلاميت است. بدترين اتفاق آسيبي بود كه به هردوي اين اصول وارد شد. اين كشور با نام جمهوري اسلامي ناميده ميشود. من نميخواهم بگويم همكنون چيزي از اين جمهوري اسلامي باقي نمانده، ولي آسيب بسيار جدي به آن وارد شده است.

اسلام آسيب ديده و جمهوريت كه همان “ميزان راي ملت است” نيز آسيب ديده است.امام ميگفت تصميم نهايي با مردم است و هميشه تكيه به راي مردم ميكرد و در بدترين شرايط هم نگذاشت براي انتخابات ابهام رخ دهد. ما وعده هايي به مردم داديم كه آن وعده ها آسيب ديده است.

بحث ما براندازي نظام نيست بلكه اصلاح است. هنوز به جمهوري اسلامي معتقدم ولي نه به جمهوري اسلامي اينچنيني! جمهوري اسلامي كه به مردم وعده داده بوديم. جمهوري اسلامي كه ۹۸% راي مردم را همراه خود داشت.جمهوري اسلامي كه انتخابات آزاد داشته باشد و نه انتخابات مهندسي شده. از طرفي به اسلام مترقي،اسلام رافت،اسلام محبت معتقدم و نه اسلام خشونت و اسلام خرافي!

۴- نخست وزير ايتاليا با اعمال تحريم عليه ايران موافقت كرده است. نظر شما در رابطه با اعمال تحريم عليه ايران چيست؟

روابط مجالس ايران و ايتاليا در زمان رياست بنده بسيار خوب بود. حضور من در ايتاليا در آن زمان و سفر ۲ رئيس مجلس ايتاليا به ايران نشان از روابط خوب سياسي ميان دو كشور بود. حتي نامه روساي مجالس ايتاليا به سران حكومت ايران در خصوص پيامدهاي بازداشت من، گوياي آن روابط است كه اين جاي تقدير و تشكر از روسا و نمايندگان مجلس ايتاليا را دارد.

اما من در رابطه با تحريم كاملاً مخالفم. زيرا تحريم ايجاد فشار بر مردم است . اين فشارها به به فشارهاي اقتصادي و … كه بر اثر سياست هاي غلط دولت بر مردم وارد ميشود، مي افزايد. بي ترديد سخنان ناسنجيده و مواضع غلطي كه دولت در سياست داخلي و خارجي خود داشته براي مردم پيامدهاي سنگيني به همراه داشته است.

۵- آيا هنوز باور داريد كه بايد از مردم در اداره دولت استفاده نمود؟آيا به حضور بخش خصوصي در اداره بخش هايي از دولت اعتقاد داريد؟

من معتقدم تا آنجا كه ميتوانيم بايد بخش خصوصي را فعال كنيم ولي بايد موارد و ظرفيت هايش بررسي شود.

۶- پيش از انتخابات تصور ميكرديد اين اتفاقات روي دهد؟(چه از جانب حكومت و چه از جانب مردم)

من پيش بيني نمي كردم حكومت و دولت اين كار را انجام دهند و تا اين ميزان در راي مردم مهندسي عمل نمايند. از طرف ديگر حكومت بعد از انتخابات اقدام به سر سختي و عدم مدارابا مردم نمود كه اين باعث چنين مسائلي شد. در روز اول مردم ميگفتند راي من كو؟ اين مردم همان مردم هستند. اما حالا چه بر سرشان آمده كه چنين شعارهايي ميدهند؟ مردم به دنبال انتخابات سالم و بازگشت راي شان هستند.

۷- تحت چه شرايطي شما آماده مصالحه با احمدي نژاد و دولت وي هستيد؟

من خودم را رهبر جنبش مردمي سبز نميدانم. من خودم را عضوي از اين جنبش و حركت اصلاحي ميدانم. حركت من بازگشت به خواست مردم و آرمان هاي آنان است كه آن حاكميت خود مردم است. من با احمدي نژاد نه دعواي شخصي دارم و نه صلح و سازش! ما دولت آقاي احمدي نژاد را دولت مستقر ميدانيم كه بايد پاسخگو باشد ولي دولت را شرعي و قانوني نميدانيم. از طرفي ديگر من كسي نيستم كه بخواهم با كسي مصالحه كنم. مردم بايد تشخيص دهند كه با دولت مصالحه كنند يا نه! مردم به اين دولت اشكال دارند و مردم اند كه مديريت را قبول ندارند.مردم قبول ندارند اين شيوه اي را كه احمدي نژاد در برخورد با دنيا در پيش گرفته است و ما هم جزئي از همان مردم هستيم.

۸- آيا فكر ميكنيد جمهوري اسلامي بتواند با آمريكا رابطه برقرار كند؟

بارها گفتيم فقط با اسرائيل آن هم به دليل آواره نمودن عده انسان از وطن و سرزمين شان، ارتباط برقرار نميكنيم. رابطه عادلانه و با احترام متقابل ضمن در نظر گرفتن حقوق دو طرف مطلوبست.ليكن اين دولت دچار يك وضع خاص است كه نميتواند با آمريكا رابطه برقرار كند. دولت ايران از يك طرف به دولت آمريكا نامه مينويسد و از طرفي ديگر حرفهاي تند و تيز بر ضد دولت آمريكا مي گويد. متضاد عمل كردن در روابط بين الملل پاسخ نميدهد.

۹- شما يكروز قبل از راهپيمايي زمان و مكان حضور خود را اعلام كرديد. آيا نترسيديد كه به شما آسيب برسانند؟

خير! چرا بايد بترسيم؟از چه چيز و چه كسي بايد حراس داشته باشيم؟ اين حق ما بود.۲۲بهمن مسئله پيروزي ما در سال ۵۷ بود. اگر روز قدس روز مردم فلسطين بود، روز ۲۲بهمن روز پيروزي خود ما بود و بايد ميآمديم.

۱۰- روز راهپيمايي ۲۲بهمن برخورد نيروهاي حكومتي با مردم و معترضين خشن بود. دليل چه بود؟

در اينكه خشن بود شكي نيست.در اينكه اين برخورد با مردم بي سابقه بود كاملاً صحيح است.اينبار حاكميت نميخواست جمعيتي شكل بگيرد. حاكميت از تمام ظرفيت هاي خود در اين جهت استفاده نمود. از ارگان هاي مختلف نيرو آورد و دوستان و نزديكان ما را دستگير و برخي را نيز مورد تهديد قرار داد. و اين گونه نيست كه چون آنها اينهمه تدارك ديدند و لشكركشي كردند ما نرويم. ميدانستم اينگونه ميشود و آمدم.آينده هم اگر راهپيمايي باشد خواهم رفت حتي اگر بدتر از اين براي من پيش آيد. آنان در رسانه ها گفتند مردم سران فتنه را راه ندادند! سوال من از اين رسانه هاي وابسته به حكومت و دولت اين است كه آيا مردم عادي گاز اشك آور دارند؟ آيا مردم عادي باتوم و قمه دارند؟ آقايان بدانند كه اين روزها ميگذرد ولي آثارش خواهد ماند.

۱۱- وضعيت فرزندتان “علي” چگونست؟

من دوست ندارم در مورد فرزندم چيزي بگويم؛ ولي همانگونه كه در يكي از بيانيه هاي قبلي گفتم، خود و خانواده ام آماده پرداخت هرگونه هزينه اي هستيم. ليكن چون سوال فرموديد وضعيت جسمي فرزندم علي رو به بهبود است. شرايطش در روزهاي اول بسيار بد بود. نگران وضعيت جسمي و روحي اش هستيم. البته بلاها و صدمات وارده به علي يك نمونه كوچك از آسيب ها و حوادثي است كه بر ديگر فرزندان اين ملت نيز گذشته است و اين هزينه است كه نظام متاسفانه در حال پرداخت آن است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر