يك مقام ايراني از پيگرد قانوني موسسات ايراني آگهي دهنده به شبكه هاي تلويزيوني خارجي سخن گفته است.
روز سه شنبه، ۲۷ ارديبهشت (۱۷ مه)، خبرگزاري مهر متن مصاحبه با عليرضا كريمي، مديركل تبليغات و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را منتشر كرد كه گفته است با آگهي دهندگان به شبكه هاي ماهواره اي خارجي برخورد قانوني مي شود.آقاي كريمي افزوده است كه يكي از فعاليت هاي اداره تبليغات و اطلاع رساني وزارت ارشاد نظارت بر تبليغات تجاري است و افزوده است كه اين مسئوليت شامل بخش هاي مختلف مانند تبليغات محيطي، رسانه اي و شبكه هاي ماهواره اي مي شود.
به گفته آقاي كريمي، هيچيك از شبكه هاي ماهواره اي خارجي در ايران دفتر ندارند و از نظر جمهوري اسلامي، اين شبكه ها قانوني محسوب نمي شوند.
وي افزوده است كه شبكه هاي ماهواره اي در خارج مستقر هستند و آنهايي كه از طريق "گروه ها و نهادهايي تغذيه مي شوند كه مخالف نظام مقدس جمهوري اسلامي هستند، معاند محسوب مي شوند و تبليغات در اين شبكه ها، غيرقانوني است."
اين مقام دولتي گفته است دادن آگهي تجاري به اين شبكه ها به منزله همكاري با آنهاست و هشدار داده است: "ما اجازه نمي دهيم منابع مالي كشور در اختيار شبكه هاي معاند قرار گيرد و موظفيم عليه موسسه هايي كه كالاها و خدمات خود را از طريق اين شبكه ها ارائه مي دهند، موضعگيري كنيم."
مديركل تبليغات و اطلاع رساني وزارت ارشاد گفته است كه قوانين ايران، برنامه سازي و همكاري با اين شبكه ها را منع كرده و تا كنون هم با خاطيان برخورد شده است.
به گفته وي، اين برخورد به صورت اخطار و در صورت تكرار تخلف، برخورد انتظامي و قانوني با متخلف بوده و يادآور شده كه موارد متعددي از چنين برخوردهايي وجود داشته است.
مجازات همكاري
آقاي كريمي افزوده است كه در حال حاضر، اقداماتي براي رصد كردن شبكه ها صورت مي گيرد و افرادي كه با شبكه هاي ماهواره اي خارجي همكاري كنند، مجازات خواهند شد.اين مقام وزارت ارشاد همچنين در مورد تاثير عمومي برخي از اين آگهي ها اظهار داشته است كه بعضي از تبليغات اين شبكه ها به خصوص در زمينه اقلام غذايي و بهداشتي خطرناك است و آسيب هايي را متوجه خانواده ها مي كند.
عليرضا كريمي افزوده است: "اجازه نمي دهيم روح و جسم خانواده هاي ايراني در بازي تجاري اين شبكه ها اسير شود."
با رواج استفاده از ماهواره در ايران، تلويزيون هاي ماهواره اي به يكي از منابع عمده اطلاع رساني و سرگرمي براي بخش قابل توجهي از جمعيت اين كشور تبديل شده و همچنين، بييندگان ايراني را به مخاطبان تبليغات تجاري ماهواره اي مبدل كرده است.
در حال حاضر، علاوه بر تعدادي شبكه هاي خبررساني ماهواره اي كه با استفاده از منابع مالي عمومي در تعدادي از كشورها فعاليت مي كنند، شبكه هاي ماهواره اي ديگري نيز به پخش برنامه هاي تفريحي و همچنين آگهي هاي تجاري اختصاص دارند.
تا كنون، بعضي از شبكه هاي خبررساني، مانند تلويزيوني هاي بي بي سي فارسي و صداي آمريكا، در مواردي هدف پارازيت اندازي و اخلال در پخش اخبار و گزارش هاي خبري قرار گرفته اند.
به خصوص از زمان آغاز تظاهرات اعتراضي به نتايج بحث برانگيز انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري در ايران و محدوديت هاي شديدي كه عليه اطلاع رساني در داخل كشور صورت گرفت، پارازيت اندازي بر برنامه هاي ماهواره هاي خبري خارجي شدت و رواج بيشتري پيدا كرد.
براساس شواهد، مراكزي در ايران مسئول پارازيت اندازي بر روي اين شبكه هاي ماهواره اي بوده اند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر