۱۳۹۰ خرداد ۲, دوشنبه

سيد محمد خاتمي: امروز هيچ كس نمي تواند جلوي حرف حق را بگيرد

كلمه: سيد محمد خاتمي در ديدار با جمعي از رزمندگان دوران دفاع مقدس و ايثارگران با طرح اين پرسش كه چرا بايد عده اي به جرم مشاركت فعال در انتخابات مورد فشار و تنگنا قرار گيرند؟ تاكيد كرد: همه مردم اين كشور از انديشمندان و روشنفكران گرفته تا رزمندگان، بانوان و تمام لايه ها و طبقات اجتماعي در انتخاباتي كه گذشت مشاركت فعال داشتند. چه كسي سبب شد كه آنهمه شور و شكوفايي در انتخابات پديد آيد؟
رييس جمهور سابق كشورمان با انتقاد از تندروي ها و انحصار طلبي هايي كه نه تنها اصلاح طلبان بلكه حتي اصولگرايان را هم از دايره خارج مي دانند گفت: اگر از آغاز يك هيأت بي طرف رسيدگي به اعتراض و دغدغه بخش مهمي از جامعه را به عهده مي گرفت بدون ترديد مشكل حل مي شد و اصلا شاهد بحران نبوديم. چنانچه مي بينيد امروز ديگر فقط بحث اصلاح طلبان نيست و حتي مي گويند مسائل انحرافي در جاهاي ديگري است.
به گفته ي رييس جمهور سابق كشورمان، در متن نظام جمهوري اسلامي حرمت و كرامت انسان ايراني را مي طلبند و به ايران نيز عشق مي ورزند و خدمت به ايران و ايراني را افتخاري بزرگ مي دانند و القاء تقابل ميان اسلام و ايران را امري انحرافي مي دانند.
وي در بخشي ديگر از سخنان خود با اشاره به محدوديت هاي اطلاع رساني تصريح كرد: گرچه بخش قابل توجهي از مردم دسترسي به اينترنت ندارند اما همه آنهايي كه اينترنت دارند و روز به روز هم بر تعدادشان افزوده مي شود از اين محدوديت ها عبور مي كنند و به مطالب خوب يا بد دسترسي دارند.
سيد محمد خاتمي گفت: در اين عرصه تنها افرادي مثل ما كه دلشان براي انقلاب مي سوزد محدود مي شويم ولي مردم و جوانان به آساني به جهان اطلاعات دسترسي پيدا مي كنند. طبيعي است در اين ميان وقتي خيرخواهان محدود مي شوند ميدان بدست كساني مي افتد كه هر دو طرف را قبول ندارد. متاسفانه امروز ميدان دار كساني هستند كه دلسوز انقلاب و مردم و كشور نيستند و دلسوزان انقلاب در محدوديت و ممنوعيت هاي مختلف قرار دارند.
رييس بنياد باران، با اشاره به واقعيت هاي جامعه و بيان اين خاطره كه اخيراً يكي از دوستان به روستايي ۹۰ خانواري رفته و از پشت بام خانه اي بيش از ۸۰ ديش ماهواره را شمرده است، اظهار داشت: ارتباطات در دنياي امروز وجود دارد و طبيعي است وقتي عرصه هاي مختلف وجود دارد در صورتي ما موفق خواهيم بود كه عرصه ما جذاب تر، پاسخگوتر و دلپذيرتر باشد.
متن كامل سخنان سيد محمد خاتمي در اين ديدار به گزارش وب سايت شخصي وي به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
در اين ماه (جمادي دوم) به مناسبت ايام فاطميه و نيز ولادت حضرت زهرا سلام الله عليها نام و ياد آن بانوي بزرگوار بيشتر فضاي جامعه را معطر مي كند. بركتي كه وجود مبارك حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها براي اسلام و بشريت داشته است واقعا بي نظير است. چه در دوران سختي مكه كه اسلام و مسلمانان با بحران و ناملايمات زيادي مواجه بودند و چه پس از هجرت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم.
در واقع حضرت زهرا سلام الله عليها يك پناه و يك تكيه گاه اطمينان بخشي براي حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم بودند و ايشان بارها فرمودند: “زهرا مادر پدر است” حضرت زهرا سلام الله عليها نقشي داشت كه پيامبر با او احساس آرامش مي كرد و نيز حضرت زهرا در كنار امام علي عليه السلام كانوني را به وجود آورد كه از آن خير كثير كه همان «كوثر» است نصيب امت اسلامي شد و امامت از چشمه جوشان كوثر جوشيد و بوجود آمد.
ملت ايران نيز همواره ارادت خاصي به حضرت زهرا سلام الله عليها داشته و دارند و اين امر مختص به شيعه هم نيست و حتي ساير مذاهب و اديان هم دلبستگي خاصي به حضرت زهرا سلام الله عليها دارند. علاوه بر مسلمانان در ايران زرتشتيان و مسيحيان و يهوديان ايراني هم به بانو زهرا ابراز علاقه ويژه مي كنند.
در انقلاب اسلامي نيز شيوه و منش فاطمي نقش مهمي داشت و اين ايام كه روزهاي اين بانو است ياد و نام او بيشتر طرح مي شود و ما نيز به ريسمان ولايت ايشان، پدر بزرگوار ايشان، شوهر و فرزندانشان چنگ مي زنيم.
من خوشحال و خشنودم كه در خدمت شما فاطميون و شما عزيزاني هستم كه دلتان به عشق فاطمه و اهل بيت مي تپد و در راه اهل بيت و سيره آنان در ۸ سال دفاع مقدس در جبهه هاي جنگ ايثارگري كرديد و هزينه ها داديد.
شايد مناسب اين بود كه نشست با شما كه از حاضران فداكار در جبهه ها بوده ايد و از ايثارگرانيد در سوم خرداد برگزار مي شد كه نماد سرافرازي ملت ايران در ۸ سال دفاع مقدس بود. بي شك حماسه آفريني رزمندگان هرگز از ياد و خاطر ما نمي رود. آن هم جنگي كه برخلاف آنچه در دويست سال گذشته در جنگهاي ايران حاصل شده است حتي يك وجب از خاك كشور عزيزمان را از دست نداديم.
شايد اينجا يك سوال پيش بيايد كه مگر خاك ايران چه اهميتي دارد؟
بايد بگوييم اين خاك مهم است. ايران بسيار عزيز است و هيچگاه نبايستي ايران و اسلام را در مقابل هم قرار داد.
ما مي گوييم: ايران و اسلام هر دو. ايران ظرف اين انقلاب و وطن عزيز ما است لذا اهتمام به ايران بايستي همواره مدنظر باشد. نگراني شما و بسياري از عزيزان نسبت به لطمه ديدن اسلام جا ندارد، گرچه اگر كساني و مسلماناني اسلام را بد بفهمند و به نام اسلام بد عمل كنند نظرها نسبت به آنچه هست منفي مي شود و در طول تاريخ بارها تحريف در دين چه در وجه نظري و چه در وجه عملي صورت گرفته است اما اصل اسلام هميشه مانده است و خواهد ماند و حتي اگر اسلام به گونه اي عرضه شود كه موجب بدبيني هاي موسمي و مقطعي شود ولي اصل اسلام و آنچه در عمق وجود مسلمانان و تاريخ است كار خودش را مي كند.
به قول سيد جمال اسلام چيزي است و مسلمانان چيزي ديگر. لذا اگر انحرافي هم باشد ما منحرف مي شويم نه اساس اسلام كه به ياري حق آسيبي نخواهد ديد.
من معتقدم وقتي حكومتي خود را منتسب به اسلام مي داند بايد مرز ميان حقايق اسلامي و آنچه صورت مي گيرد را مشخص كند، نه اينكه خداي ناكرده به گونه اي باشد كه حتي نارواييها و نارساييها به نام اسلام تمام شود. و اين وظيفه حكومت و كساني است كه امكانات در اختيارشان است. گرچه در طول تاريخ اين فراز و نشيب ها بوده است از اين جهت هيچ نگراني وجود ندارد و ما معتقديم اين مشيت و عزم و اراده خداوند است كه پيامبرش را فرستاد تا دين او را بر همه گرايش ها و مكتب ها غالب كند ولو اينكه كج انديشان و بددينان و منحرفان نخواهند.
ما ايمان داريم كه حق پيروز است البته معتقديم بايد وظيفه خود را بشناسيم و دغدغه انجام وظيفه هم داشته باشيم اما نبايد نگران باشيم كه اصل دين خدا لطمه مي بيند كه خدا فرمود: «ما ذكر را فرو فرستاديم و بر نگاهداري آن تواناييم» .
ما بايد نگران ارزشها و مطالبات بر حق مردم از انقلاب و نظام و مسئوليت هاي اجتماعي مان در شرايط كنوني باشيم.
مسائل مختلفي در اينجا مطرح شد كه هر كدام بحث هاي مفصلي را مي طلبد ولي نكته اي را يادآور مي شوم كه مخصوص اين روزگار است و اسلام، خاورميانه و ملت ما هم با آن مواجه بوده است.
من بارها گفته ام: بشر امروز، بشري است متفاوت با بشر ديروز و ارتباطات كه به طور شگفت انگيزي گسترده و كارآمد شده است تأثير مهمي در اين تفاوت داشته است.
امروز هيچ كس نمي تواند جلوي حرف حق و يا ناحق را بگيرد. تعبير انفجار اطلاعات درست است و انقلاب سايبري و انقلاب الكترونيكي كل مرزها را برداشته است و اينكه برخي حكومت ها و نظام ها خيال كنند كه با ايجاد محدوديت ها و بخشنامه و دستور مي توانند بين دنياي اطلاعات و ذهن ملت ها ديوار ايجاد كنند خيال باطلي است.
من يادم هست وقتي در وزارت ارشاد بوديم ويدئو را ممنوع كرديم و معاونتي اختصاص داديم تا مميزي صورت بگيرد و با فيلم هاي غير مجاز هم برخورد شد. فيلم هاي زيادي ضبط و سوزانده شد.
تازه آن روز ها فضاي سايبري كنوني حاكم نبود ولي ما صد در صد موفق نبوديم و ويدئو راهش را به خانه ها باز كرد. يكي از عوامل بسيار مهم در تحولاتي كه امروز در دنيا و منطقه از تونس گرفته تا مصر، ليبي، سوريه، يمن و بحرين و ساير نقاط رخ داده وي مي دهد همين شبكه هاي ارتباطي، اينترنتي و الكترونيكي و ارتباطات گسترده است.
در ايران و بسياري از جاهاي ديگر هم گرچه محدوديت و فيلترينگ ايجاد مي شود با اين حال پوشش اين امواج وسيع است.
اكنون گرچه بخش قابل توجهي از مردم دسترسي به اينترنت ندارند اما همه آنهايي كه اينترنت دارند و روز به روز هم بر تعدادشان افزوده مي شود از اين محدوديت ها عبور مي كنند و به مطالب خوب يا بد دسترسي دارند.
اتفاقاً در اين عرصه تنها افرادي مثل ما كه دلشان براي انقلاب مي سوزد محدود مي شويم ولي مردم و جوانان به آساني به جهان اطلاعات دسترسي پيدا مي كنند.طبيعي است در اين ميان وقتي خيرخواهان محدود مي شوند ميدان بدست كساني مي افتد كه هر دو طرف را قبول ندارد. متاسفانه امروز ميدان دار كساني هستند كه دلسوز انقلاب و مردم و كشور نيستند و دلسوزان انقلاب در محدوديت و ممنوعيت هاي مختلف قرار دارند.
اخيراً يكي از دوستان مي گفت به روستايي ۹۰ خانواري رفته و از پشت بام خانه اي بيش از ۸۰ ديش ماهواره را شمرده است.
بنابراين ارتباطات در دنياي امروز وجود دارد و طبيعي است وقتي عرضه هاي مختلف وجود دارد در صورتي ما موفق خواهيم بود كه عرضه ما جذاب تر، پاسخگوتر و دلپذيرتر باشد.
وقتي ما مي گوييم: اسلام، نبايد از نوسازي فكر ديني غافل شود و بايد به پرسش هاي بشر امروز توجه داشته باشيم. با همه تلاش ارجمندي كه عالمان ديني در گذشته داشتند بايد اذعان كرد كه با بسياري از آن معارف ارزشمند گذشته نمي توانيم جوابگوي سؤوالات و شبهات نسل حاضر نحله ها و مكتب هاي مختلف باشيم.
امروز هم جهان تغيير كرده و هم پرسشها و نيازهاي بشر امروز. و ديني كه جاودانه است بايد بتواند به پرسش ها پاسخ دهد و نيازها را برآورد. مثلا يكي از مسائل مهمي كه در زمان م و در دنياي متجدد بسيار مطرح و رايج شده است حق و حرمت انسان و بخصوص حق حاكميت انسان بر سرنوشت است. البته ما ريشه اين حق و اعتراف به آن را به خوبي مي توانيم در متن آموزش هاي اصلي اسلامي و دين هاي الهي بيابيم، ولي آنچه تازه است عموميت يافتن اين انگاره است و انگيزه اي كه به دنبال آن پيدا مي شود. و واقعا امر مباركي است كه اگر كساني كه پاي بند به اسلامند توجه به اين امر نكنند و راه كار مسأله را از اسلام نجويند هم به اسلام جفا كرده اند و هم به جامعه. خوشبختانه در قانون اساسي ما اصل مهمي وجود دارد (اصل ۵۶) كه نه تنها حق حاكميت انسان بر سرنوشت را به رسميت شناخته است بلكه بالاتر از حق طبيعي آن را حق الهي هم به حساب آورده است.
امروز همه مكاتب و نحله ها و و گرايش ها با هم مسابقه دارند كه چگونه حاكميت بشر بر سرنوشت را نشان مي دهند. ما هم به عنوان مسلمان نه تنها نمي توانيم نسبت به آن بي اعتناء باشيم،‌ بلكه بايد بكوشيم راه حلي كه ارائه مي دهيم منطقي تر، جذاب تر و بهتر باشد.
بشر امروز مي گويد: من انسانم داراي حرمت و كرامتم و حق دارم و مهمترين حق هم، حق حاكميت بر سرنوشتم مي باشد.
اگر يادتان باشد امام به هنگام ورود به ايران در بهشت زهرا فرمودند كه پدران ما حق نداشتند براي ما تصميم بگيرند. ما خود بايد تعيين تكليف كنيم و براي تعيين تكليف هم همه پرسي و بعد انتخابات آزاد را راه كار دانستند و دانستيم. جذابيت و بي بديل بودن مردم سالاري هم در دنياي امروز از همين جا ناشي مي شود.
البته دموكراسي يك روش و شيوه براي ادراه حكومت است و محتوايش بستگي به فرهنگ، منش و انتخاب آن جامعه دارد. از اين جهت هم منافاتي ميان اسلامي بودن و دموكرات بودن نمي بينيم.
اگر جامعه اي دين مدار بود گرچه روش و چارچوب دموكراسي است اما رنگ و بوي آن حاكميت، ديني خواهد بود. مهم اين است كه اسلام حق حاكميت مردم بر سرنوشت خويش را به رسميت مي شناسد و ما نيز به شدت به اين مهم باور داريم و بر آن پا مي فشاريم.
محور تمام تحولات و مسائلي كه در خاورميانه شكل گرفته است نيز همين است كه آنان مي خواهند بر سرنوشت خويش حاكميت داشته باشند. آنها مي گويند: ما حكومت استبدادي مادام العمر نمي خواهيم. ما ديكتاتوري نمي خواهيم، ما انتخابات آزاد و آزادي احزاب و تشكل ها و جوامع را مي خواهيم. ما مي خواهيم ظلم و استبداد و وابستگي نباشد.
اگر جمهوري اسلامي همانگونه بود كه مردم مي خواستند و اگر معيارها و ارزشهايي كه از جمله در قانون اساسي ما منعكس است با دقت بيشتري مورد توجه و عمل قرار گرفته بود و اگر شبهه تعارض ميان آزادي هاي اساسي و دينداري رفع مي شد آيا امروز تمام مردم منطقه نمي گفت، حكومت اسلامي مي خواهيم؟ و مي دانيم كه اكثريت قريب به اتفاق كساني كه در عرصه تحولات و انقلاب هاي منطقه حضور دارند مسلمانند.
باري اسلام و حكومت اسلامي كه ما مي فهميديم و امام راحل ارائه داد اگر پياده مي شد مطمئن باشيد كه امواجش امروز در سراسر منطقه سايه مي انداخت.
انقلاب اسلامي ما افتخارش اين بود كه اين پاسخ را مي داد كه مي توان حكومت منتسب به اسلام داشت كه در آن آزادي هاي اساسي وجود دارد و انسان، هر انساين در پناه آن محترم است. البته مراد از آزادي ولنگاري و فحشا نيست، زيرا ركن ديگر اين حكومت اخلاق و تأمين فضائل انساني است.
آزادي يعني: آزادي بيان، آزادي انديشه، آزادي انتخاب، آزادي پرسش از قدرت و هزينه نداشتن پرسش.
و مي دانيم كه ايمان حقيقي هم در متن آزادي بوجود مي آيد. زيرا ايمان ارزشمند ايماني است كه با انتخاب و خردورزي به دست آيد و انتخاب و خردورزي منوط به وجود آزادي است.
يعني انقلاب ما خواستار آزادي هاي اساسي مورد نظر جهان سكولار منهاي بداخلاقي و ولنگاري است كه دشمن عقل و امنيت و كرامت انساني است.
بهرحال الان حق رايج و مطلوب و مورد تقاضا در جهان امروز حاكميت بر سرنوشت است و ظالم كسي است كه اين حق را از مردم بگيرد و حكومت عادل آن است كه از هر جهت زمينه انتخاب آزاد را فراهم آورد تا مردم در سرنوشت خويش نقش داشته باشند. از سوي ديگر حكومت مطلوب آن است كه زمينه رشد و اعتلاء و پيشرفت كشور را توأم با عدالت فراهم آورد.
ما مي گوييم خيلي بهتر از آنچه هست مي شود كشور را اداره كرد. ببينيد: از روزي كه نفت در ايران كشف شد كه حدود يكصد سال از آن مي گذرد تا كنون حدود يكهزار ميليارد دلار پول از محل فورش نفت نصيب اين ملت شده است كه حداقل ۴۵۰ ميليارد دلار آن كه نزديك به ۵۰درصد درآمد نفتي ايران از ابتدا تاكنون بوده است در اين پنج شش سال اخير حاصل شده است. آيا به تناسب اين درآمد وضع مملكت هم خوب است؟
رشد اقتصادي به شدت پايين آمده و حتي گاه منفي است. اشتغال وضع خوبي ندارد. توليد در همه عرصه ها لطمه فراوان ديده است. مگر مي شود مدعي ايجاد ۵/۲ميليون شغل شد ولي رشد اقتصادي پايين باشد. ايجاد ۵/۲ميليون فرصت شغلي مستلزم حداقل ۲۰ درصد رشد اقتصادي است.
سال ۸۳ ما به خودكفايي گندم رسيديم و در آن سال نيز به طور سمبوليك گندم صادر شد اما بعدها ديديم كه باز هم ميليونها تن گندم وارد شد. و نيز به جاي حضور بهتر و بيشتر در بازارهاي جهاني بر حجم واردات، بر حجم بودجه جاري و بر اتكاء به درآمد نفت افزوده شد.
چه كسي است كه عدالت را نخواهد ولي عدالت واقعي يعني اينكه بنياد جامعه درست باشد و حق هر ذي حقي نه فقط در عرصه اقتصادي، در همه عرصه ها داده شود. آنچه ما مي گفتيم و باز هم مي گوييم اين مورد است كه جمهوري اسلامي آنگاه تحقق مي يابد كه در سايه حاكميت مردم بر سرنوشت خويش، عدالت، اخلاق و ادب حاكم باشد. دروغ و فريب نباشد.
همه مردم اين كشور از انديشمندان و روشنفكران گرفته تا رزمندگان، بانوان و تمام لايه ها و طبقات اجتماعي در انتخاباتي كه گذشت مشاركت فعال داشتند. چه كسي سبب شد كه آنهمه شور و شكوفايي در انتخابات پديد آيد؟ حالا چرا بايد عده اي به جرم مشاركت فعال در انتخابات مورد فشار و تنگنا قرار گيرند؟
اگر از آغاز يك هيأت بي طرف رسيدگي به اعتراض و دغدغه بخش مهمي از جامعه را به عهده مي گرفت بدون ترديد مشكل حل مي شد و اصلا شاهد بحران نبوديم، اما تندروهايي بوده و هستند كه فقط به انحصار مي انديشند و نه تنها اصلاح طلبان را بلكه حتي اصولگرايان را هم از دايره خارج مي دانند.
چنانچه مي بينيد امروز ديگر فقط بحث اصلاح طلبان نيست و حتي مي گويند مسائل انحرافي در جاهاي ديگري است.
به هر حال اصلاح طلبان كه به نظام و جمهوري اسلامي پاي بندند و در متن نظام جمهوري اسلامي حرمت و كرامت انسان ايراني را مي طلبند، به ايران نيز عشق مي ورزند و خدمت به ايران و ايراني را افتخاري بزرگ مي دانند و القاء تقابل ميان اسلام و ايران را امري انحرافي مي دانند.
شهيد مطهري نيز در خدمات متقابل ايران و اسلام نوشت: اين جان ايراني بود كه انوار اسلام را گرفت و انتشار داد، اين نزديكي ايران و اسلام بود كه تمدن اسلامي را بوجود آورد.
اوايل جنگ در حضور امام گفته بودند شط العرب، امام گفته بودند: «اروند رود» چه اشكالي دارد؟ آيا امام خداي ناكرده ضد اسلام بودند؟ من مي خواهم بگويم ما خواستار هم ايران و هم اسلام هستيم. اين جان ايراني بود كه در ايجاد عظمت هاي فرهنگي و علمي و تمدن اسلامي نقش ممتاز داشت و ايران كانون انقلاب است و ايران مي تواند و بايد امروز هم الگو باشد.
ما اگر مردم سالاري داشته باشيم كه با معنويت و عدالت توأم باشد آيا اين براي دنيا الگو نمي شود؟
بسياري از كساني كه عشق به امام، انقلاب و اسلام داشته و دارند با اتهام هاي گزاف در زندان به سر مي برند يا در تنگنا و محدوديت قرار مي گيرند. اصلاحات مي گويد: دروغ و تهمت نباشد، آزادي هاي اساسي تأمين شود. همان آرمان هايي كه در انقلاب ما جلو ه داشت و جوانها براي آن جان دادند مورد توجه و مبناي عمل قرار گيرد.
اصلاحات مي گويد: به سادگي آبرو و حيثيت افراد صالح به نام دفاع از انقلاب زير سؤال نروند و مورد اتهام و تحت فشار قرار نگيرند.
اين ملت هم اگر به جمهوري اسلامي رأي داده خواسته هايي داشته است. بياييم بررسي كنيم مردمي كه به جمهوري اسلامي رأي دادند به چه چيزي رأي داده اند؟
شما مصاحبه ها و گفتارهاي امام در قبل و پس از پيروزي انقلاب تا مرحله رفراندوم جمهوري اسلامي را بخوانيد. مردم به آن جمهوري اسلامي رأي دادند. بعد از انقلاب هم همين امام فرمان هشت ماده اي را صادر كردند كه تأمين كننده بسياري از حقوق مدني افراد و گروهها است.
در قانون اساسي ما هم اصول آن اگر همه جانبه و درست و متوازن رعايت شود مطالب آمده است و مي تواند تأمين كننده خواستهاي مردم در رأي به جمهوري اسلامي باشد.
ما به اسلام و جمهوري اسلامي اعتقاد داريم. قانون اساسي را چارچوب عملي مي دانيم. همين حقوقي را كه در قانون اساسي به ملت داده شده است ما همان را مي خواهيم.
البته قانون اساسي وحي منزل نيست. ساز و كاري هم در آن گنجانده شده و مي شود در قانون اساسي تجديد نظر كرد.
ما معتقديم اين نظام بايد بماند و البته كه اصلاحات مداوم براساس موازين و معيارهاي درست راه تداوم نظام و انقلاب هم هست و راه ديگري نيست.
واقعا من نگرانم با تقابلي كه در درون كشور ايجاد شده كه باعث ايجاد توهم و شيدايي در يك سو و ايجاد نفرت در طرف ديگر شده است و دائماً هم از دو طرف به آن دامن زده مي شود. از اصطكاك ميان شيدايي بي حساب و نفرت فزاينده بايد ترسيد و به خدا پناه برد.
برخي از رفتارها دارد نظام را تضعيف مي كند و چهره انقلاب و اسلام را زشت جلوه مي دهد.
ما مي گوييم اين جو مسموم درمان شود. هر منتقدي برانداز و عامل دشمن به حساب نيايد و اگر فضا تلطيف و تعديل شود بسياري از مسائل حل خواهد شد.
فضا باز شود، احزاب و گروه ها كار كنند و عقلا هم ساز و كاري را براي انتخابات در نظر بگبرند تا در آن حرف و حديث نباشد. خدا مي داند اگر چنين شود آرامش و ثبات و پيشرفت از هر جهت تأمين خواهد شد.
اگر ظلمي شده است كه شده است همه بياييم عفو كنيم و به آينده نگاه كنيم و اگر به نظام و رهبري ظلم شده است به نفع آينده از آن چشم پوشي شود و ملت هم از ظلمي كه بر او و فرزندانش رفته است مي گذرد و آن وقت همه به آينده بهتر رو خواهيم آورد. البته همه بكوشيم براي آينده روي فضاي سالم و امن و آزاد و تأمين حقوق مردم همراه و زمينه ساز شويم.
حاضرين در اين ديدار در آغاز ضمن عرض ارادت به پيشگاه حضرت صديقه طاهره و تسليت به مناسبت ايام فاطميه، از عظمت روحي رزمندگان در دفاع مقدس و آرمانها و خواسته هاي آنها ياد نموده، ضمن تأكيد بر جايگاه والاي سپاه و بسيج نسبت به وقايع روز جامعه و بروز تلقي ايستادن بسيج و سپاه در برابر خواست مردم ابراز نگراني نمودند.
همچنين با اشاره به اين نكته كه اصلاح طلبي اصيل راهي مطمئن براي جريان يافتن انديشه هاي امام و استقرار قانون اساسي و پيشرفت كشور است بر لزوم حضور در صحنه ها و بخصوص پركردن خلاء رابطه ميان توده مردم و رهبران و شخصيت هاي اصلاح طلب تأكيد شد.
همچنين رزمندگان و ايثارگران حاضر در اين نشست بر اهميت اطلاع رساني بهتر به علماء اعلام و انتقال اين توقع جامعه به مراجع براي سخن گفتن و موضع گيري در برابر ناروايي ها و نارسايي هاي جامعه و ظلمي كه بر افراد مي رود و رفتارهايي كه به اسلام و انقلاب و ايران لطمه مي زند شده و علماء بزرگوار را پناه مردم و اسلام دانستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر