۱۳۸۹ شهریور ۳, چهارشنبه

آیا می دانستید تظاهرات روز قدس از اساس ربطی به خمینی و جمهوری اسلامی نداشته و پیشنهاد ابراهیم یزدی بود؟

تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی مشهون از موارد گسترده جعل و فریب و وارونه جلوه دادن مسائل است. همانطور که امروز می بینیم دستگاه تبلیغاتی کودتا اعم از صداوسیما و کیهان دجال نیوز چگونه به قلب واقعیت ها مشغول اند، در گذشته نیز چنین تلاشی رویداده است با این تفاوت که نبود ابزارهای مستقل همچون ماهواره و اینترنت و ... سبب شد تا این جعل و فریب دست کم در 15 سال اول حاکمیت آنان بطور دقیق انجام شود.

یکی از این موارد تظاهرات روز قدس است که از اساس ربطی به خمینی نداشت و پیشنهاد ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت بازرگان بود ابراهیم یزدی پس از سالها در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا به این موضوع چنین اشاره می کند:


سال‌‏ها قبل از پيروزي انقلاب کشورهاي عربي و در راس آن سازمان آزاديبخش فلسطين روزي را در ماه اکتبر که يادآور پيروزي فلسطنيان در دره کرامه بود را روز فلسطين عنوان کردند.
وي در توضيح چگونگي نامگذاري روز فلسطين نزد فلسطينيان گفت: بعد از جنگ چند روز سال 1967 و شکست مصر و روسيه براي اولين بار فلسطيني‌‏ها توانستند با يک سلسله عمليات نظامي در دره کرامه که مرز اردن و سوريه بود ارتش اسرائيل را به داخل آن منطقه بکشانند و با عمليات چريکي لطمات بسياري شديدي عليه اسرائيل وارد کردند.
وزير خارجه دولت مهدي بازرگان افزود: به دنبال اين پيروزي آن روز تاريخي به «معرکه کرامه» و روز جهاني فلسطين عنوان گرديد که در ماه اکتبر مراسمي در اين روز در همه جا برگزار مي شد.
وي با بيان اينکه نامگذاري روز فلسطين هويت عربي داشت و مورد استقبال مسلمانان و کشورهاي اسلامي قرار نگرفت، اظهارداشت: پس از پيروزي انقلاب در وزارت امور خارجه با دوستاني از جمله آقايان کمال خرازي و علي صادقي تهراني معاونان سياسي و بين الملل اينجانب، بحث وتبادل نظر کرديم و در نتيجه پيشنهادي به بنيانگذار انقلاب ارايه کرديم که روز قدس به جاي روز فلسطين در آخرين روز جمعه ماه مبارک رمضان قرار گيرد.
وي تصريح کرد: علت اين که جمعه آخر ماه رمضان را مطرح کرديم به اين دليل بود که دهه آخر ماه رمضان يعني از 19 تا 27 اين ماه در خصوص شب قدر اختلاف‌‏هايي وجود دارد به همين دليل جمعه آخر ماه رمضان پيشنهاد شد.



البته او از اینکه خمینی اشاره ای به وی نکرد دلخور است و این دلخوری را که نمی توان در یک خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی درج کرد در گفتگویی خصوصی با محمدمهدی جعفری در میان گذاشته است. جعفری در کتاب خاطرات خود متن گفتکویش با ابراهیم یزدی را در همان ایام روی داده چنین روایت کرده:

عصر نیمه اول ماه رمضان سال 1358 اواخر مرداد بود ما در دفتر نهضت آزادی نشسته بودیم ، پرویز یعقوبی تلفن کرد و گفت : آمده اند اطراف ستاد ما را محاصره کرده اند .

ستاد مجاهدین خلق آن موقع در ساختمان بنیاد پهلوی کنار سفارت عراق بود .

یعقوبی اضافه کرد : از ما می خواهند که ستاد را تخلیه بکنیم ، خواهش می کنم هر طور شده آیت الله طالقانی را پیدا کنید و بخواهید که ایشان فرمان بدهند آنها دست از این کار بردارند .

من به منزل آیت الله طالقانی تلفن کردم ، منزل نبود ، چند جای دیگر هم گرفتم ، نبودند ، بالاخره فهمیدم ایشان در منزل آقای احمد صدر حاج سید جوادی افطار دعوت هستند .

من ، آقای محمد بسته نگار ، دکتر فریدون سحابی و مهندس عرب زاده رفتیم منزل آقای صدر حاج سید جوادی ، در آنجا فهمیدیم که دادستان انقلاب آقای هادوی عوض شده و شهید قدوسی جای او را گرفته است .

چون آن موقع آقای صدر حاج سید جوادی وزیر دادگستری بود ، آقای قدوسی آمده بود خودش را به ایشان و دولت معرفی کند ، مهندس بازرگان هم آنجا بود ، علاوه بر این عده ، آیت الله طالقانی ، دکتر ابراهیم یزدی ، مهندس هاشمیان صباغیان هم بودند .*

البته آن شب قرار بود آیت الله طالقانی به منزل فرزندش ابوالحسن برود و صرفاً عصر برای جلسه معارفه به منزل آقای حاج سید جوادی برود ، اما چون کار به درازا کشیده بود افطار همانجا مانده بود . ( جعفری )

افطار که شد ، آیت الله طالقانی خواست نماز مغرب و عشاء را اقامه کند ، من رفتم نزدیک شان و عرض کردم : آقا ، ستاد مجاهدین را محاصره کرده اند و درخواست می کنند که شما پیغامی بدهید که محاصره را بشکنند و متفرق بشوند .

آیت الله طالقانی با قاطعیت گفت : من این کار را نمی کنم

من گفتم : چرا این کار را نمی کنید ؟

آیت الله طالقانی گفتند : فردا چریک های فدایی هم توقع دارند که اگر مسئله ای برایشان پیش آمد من پا در میانی بکنم .

گفتم : آقا چریک های فدایی بیخود چنین تقاضایی می کنند ، مجاهدین مسلمانند ، وابسته به شما هستند ، توقع شان از شما به جاست .

ایشان فرمودند : نه برای من هیچ فرقی نمی کند ، به هر کس ظلم شد من جلوش را می گیرم ، اما اینجا نمی خواهم دخالت بکنم .

من اصرار کردم ، گفت : تو برو ! من می خواهم نماز بخوانم .

من گفتم : کسی که حرف مرا گوش نمی کند ، از شما چنین درخواستی دارند .

آیت الله طالقانی به حرف آخرم اصلاً اعتنایی نکرد و به نماز ایستاد .

در این بین محسن رضایی ، پسر خلیل رضایی آمد و گفت : مسعود منزل ماست و می خواهد بیاید آقا را ببیند ، از آقا اجازه بگیر .

منزل آقای رضایی پشت منزل آقای صدر حاج سید جوادی بود ، من گفتم : آقا سخت عصبانی است ، اگر بگویم اجازه نمی دهد ، به مسعود بگو خودش بیاید ، شاید کاری بکند ، من که نتوانستم کاری انجام بدهم .

محسن رفت ، من بیرون سالن منزل آقای حاج سید جوادی با دکتر یزدی شروع کردم به صحبت کردن ، دکتر یزدی گله می کرد و می گفت : روز قدس را من در نماز جمعه پیشنهاد کردم که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان باشد ، من به امام این پیشنهاد را کردم ، اما وقتی اعلام شد اصلاً اسمی از من نبردند .

من به او گفتم : تو برای اسم این کار را کردی یا برای خدا ؟

دکتر یزدی گفت : نه ، برای خدا و به خاطر فلسطینی ها این کار را کردم .

من گفتم : حالا به نام هر کس که می خواهد تمام بشود ، اسم در اینجا مهم نیست .

در این بین دیدم مسعود رجوی آمد ، بدون این که به من و دکتر یزدی اعتنایی بکند ، سرش را زیر انداخت و رفت داخل سالن پذیرایی . من به صحبت خودم با دکتر یزدی ادامه دادم ، شاید پنج ، شش دقیقه بیشتر نگذشته بود که ناگهان صدای داد و فریاد آیت الله طالقانی را شنیدم .



به هر حال پس از سالها روز قدس امسال ممکن است با حضور گسترده مردم تظاهرات حکومتی به تظاهراتی مردمی با شعار استقرار دموکراسی و مردمسالاری برای همه کشورهاست برگزار خواهد شد .

شاید همین مردمی شدن روز قدس است که صداوسیما بر خلاف سالهای گشذشته تبلیغات چندانی برای روز قدس امسال نمی کند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر