۱۳۸۹ مهر ۷, چهارشنبه

اصغر فرهادی: اگر قصدم سیاسی بود، خارج از کشور ابراز نظر می‌کردم

اصغر فرهادی که به تازگی پروانه ساخت فیلمش از سوی وزارت ارشاد به دلیل صبحت‌‌هایش در مورد برخی از سینماگران ایرانی لغو شده، ضمن تأکید دوباره بر اظهاراتش گفت که اگر قصد ابراز نظر سیاسی داشت، به جای جشن خانه سینما در مصاحبه‌های مطبوعاتی کشورهای مختلف این سخنان را مطرح می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اصغر فرهادی روز سه شنبه، ۶ مهرماه در گفت و گو با این خبرگزاری گفت که نام بردن از یک فیلمساز خارج از ایران به معنای تأیید دیدگاه سیاسی و اعتقادی او نیست و افزود: «اگر قصدم این بود چرا در جشن خانه سینما این را بیان کنم؟ آن همه فستیوال خارجی، آن همه مصاحبه مطبوعاتی در کشورهای مختلف. وقتی آن‌جا که اینگونه ابراز نظرهای سیاسی خریدار بیشتری دارد چنین نمی کنم چرا باید در اینجا در جشن خانه سینما و بیایم و تبلیغ نظرات کسی را بکنم که شناختم از او به واسطه آثارش در ایران است و نه کنش سیاسی‌اش.»

اصغر فرهادی که از برجسته‌ترین کارگردانان سینمای امروز ایران به شمار می‌رود،‌ در چهاردهمین جشن خانه سینما، زمانی که جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد،‌ در سخنانی آرزو کرد که در سال آینده عده‌ای از سینماگران ایرانی مقیم خارج چون گلشیفته فراهانی و محسن مخملباف بتوانند به ایران بازگردند و جعفر پناهی بتواند فیلم بسازد که جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی این اظهارات را «حرف‌های بسیار ناجوری» خواند و در واکنش به این حرف‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فیلم در دست ساخت آقای فرهادی به نام «جدایی نادر از سیمین» را که به گفته خود وی حدود «۳۵ درصد»‌ از آن ساخته شده بود، لغو کرد.

اصغر فرهادی در مورد دلیل این اظهارات در جشن خانه سینما اعلام کرد که پیش از دریافت جایزه با خود فیلم‌هایی را که در وی شوق ساخت فیلم را ایجاد کرده‌اند مرور می‌کرد و افزود: «یاد فیلم «دونده» امیر نادری افتادم، یاد «مسافران» و «باشو غریبه کوچک» و همین‌طور «نون و گلدون»‌و فیلم‌هایی دیگر. بعد فکر کردم که چه عجیب سه نفر از سازندگان این فیلم‌ها در این لحظه بیرون از مملکت هستند...آرزو کردم امیر نادری برگردد، کسی که وقتی در سفری او را ملاقات کردم هنوز شوق ساختن بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را در لحن و حرکت دست‌هایش موقع گپ زدن با او می‌دیدم. آرزو کردم جعفر پناهی هم فیلم بسازد به خاطر فیلم شریف «طلای سرخ»ش. آرزو کردم شرایطی بشود که کارگردانی که روزگاری در این مملکت، آثار قابل اعتنایی همچون «گبه» و «نون و گلدون» و «بای‌سیکل ران» را ساخته همچنان می‌توانست فیلم‌های این‌چنینی بسازد.»

آقای فرهادی همچنین اعلام کرد که از بازتاب آوردن اسامی این سینماگران نگران نبوده است و افزود: «احساس می‌کردم در یک محیط صنفی، درباره وجه کاری و سینمایی این سینماگران صحبت می‌کنم. احساسم این نبود که نام بردن از یک فیلمساز خارج از ایران معنی‌اش تأیید دیدگاه سیاسی و اعتقادی اوست.»

اصغر فرهادی که تا کنون برنده خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین و دو سیمرغ بلورین به عنوان بهترین کارگردان شده است، در پایان ضمن اشاره به این که در این چند روز مکالمه‌هایی با مسئولان در زمینه شروع دوباره ساخت فیلم داشته است، این گفت و گو‌ها را ثمربخش خواند.

این در حالی است که از یک سو روز دوشنبه، سید علیرضا سجادپور، مدیر کل اداره کل نظارت و ارزشیابی سینمای حرفه‌ای وزارت ارشاد که به نوشته وبسایت متعلق به «هیئت اسلامی هنرمندان» مجوز فیلم با دستور مستقیم وی لغو شده، گفته است که ادامه ساخت فیلم بسته به نظر جواد شمقدری است و از دیگر سو آقای شمقدری سه شنبه اعلام کرده است که آقای «سجاد پور همچنان در حال بررسی شرایط و جمع‌بندی آن‌هاست.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر