با پايان سوخترساني به ناوگان هوايي ايران در وين، هواپيماهاي ايران اير مجبور به فرود در فرودگاههاي بوداپست و پراگ هستند. تحريم بينالمللي تاثير مستقيم خود را آشكار كرده و سفر هوايي از ايران به اروپا را مختل ساخته است.
شركت اتريشي "او ام فا" (OMV) فروش سوخت به شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي، "ايران اير" را متوقف كرد. اين كنسرن انرژي يكي از آخرين شركتهايي به شمار ميآمد كه وظيفه سوخترساني به هواپيماهاي ايراني در اروپا را برعهده داشت.
بنا به گزارش روزنامه "وينر تسايتونگ"، قرارداد شركت "او ام فا" كه در روز چهارشنبه (۲۳ مارس/۳ فروردين) با ايران اير به پايان رسيده بود ديگر تمديد نشد. اين بدين معناست كه هواپيماهاي ايراني ديگر قادر به دريافت سوخت از اين شركت در فرودگاههاي اتريش نيستند. شركت "او ام فا" در ديگر فرودگاههاي اروپايي نيز به معاملات خود با جمهوري اسلامي پايان داده است.
در ماههاي گذشته هواپيماهاي ايران اير به مقصدهاي فرانكفورت، آمستردام، استكهلم و ديگر شهرهاي اروپايي فرودي نيز در فرودگاه وين داشتند، تا سوخت مورد نياز خود را از شركت "او ام فا" دريافت كنند.
در پي اعمال تحريمهاي بينالمللي عليه جمهوري اسلامي، از اواسط سال ۲۰۱۰ ميلادي كنسرنهاي بزرگ انرژي همچون "بريتيش پتروليوم"، "شل"، "توتال" و شركت كويتي" Q8" معاملات خود با ايران را متوقف كردند. از اين زمان به بعد "ايران اير" كوشيد فرودگاه وين را تبديل به ايستگاه سوخترساني خود كند.
بنا به گزارش روزنامه اتريشي "استاندارد"، شركت "او ام فا" سرانجام به درخواست دولت آمريكا مبني بر رعايت تحريمهاي بينالمللي گردن نهاد و به جمع شركتهايي پيوست كه از فروش سوخت به ايران خودداري ميكنند.
سون پوسوالد، سخنگوي شركت "او ام فا"، در گفتوگويي با "وينر تسايتونگ" گفت: «شركت "او ام فا" به عنوان كنسرني بينالمللي همواره در چارچوب مقررات معتبر، تحريمهاي اتحاديه اروپا، سازمان ملل متحد و آمريكا عليه تهران را رعايت كرده است. بدين دليل "او ام فا" تصميم گرفت كه قرارداد خود با ايران را ديگر تمديد نكند، زيرا اين عمل بر خلاف تحريمهاي آمريكا بود.»
روزنامه "وينر تسايتونگ" مينويسد كه «واشنگتن تاكنون بارها به صورت كتبي و شفاهي از شركت "او ام فا" خواسته بود كه معاملات خود با ايران را هر چه زودتر متوقف كند، در غير اينصورت "عواقب سختي" در انتظار اين شركت خواهد بود».
شركت "او ام فا" در پاييز ۲۰۱۰ نيز قرارداد خود با ايران در زمينه استخراج گاز در پروژه پارس جنوبي را فسخ كرد و تمامي معاملات خود را متوقف ساخت. حال آخرين معامله اين شركت با جمهوري اسلامي نيز به پايان رسيده است.
محدوديت براي ناوگان هوايي ايران اير
شركت هواپيمايي ايران اير كه به دلايل متعددي از جمله عدم دسترسي به هواپيماهاي جديد و قطعات يدكي به شدت آسيب ديده است، با نبود سوخت در فرودگاه وين مجبور به كاهش پروازهاي خود به اروپاست.
در تابستان ۲۰۱۰ ميلادي نخستين محدوديتها از سوي اتحاديه اروپا بر ايران اير اعمال شد. بسياري از هواپيماهاي ايراني به علت فقدان استانداردهاي ايمني از پرواز به فرودگاههاي اروپايي محروم شدند. تنها ۲۰ هواپيما از ۶۰ هواپيماي ايران اير مجوز پرواز به اروپا را دريافت كردند. در اين ميان ميتوان به ايرباسهاي فرسوده "آ ۳۰۰" و "آ ۳۱۰" اشاره كرد.
اين نوع از هواپيماي ايرباس به خاطر ظرفيت خود قادر نيست مسافت طولاني رفت وبرگشت از تهران به شهرهاي اروپايي را بدون سوختگيري مجدد پشت سر نهد. حال با از دست دادن سوخت شركت "او ام فا" در وين، هواپيماهاي ايران مجبورند در فرودگاههاي پراگ و بوداپست فرود آيند. در اين فرودگاهها ايران ميتواند احتمالاَ از شركتهاي روسي سوخت دريافت كند. گرچه سوخت اين شركتها گران است، اما اين شركتها همچنان داراي روابط معاملاتي با ايران هستند.
سردرگمي مسافران ايران اير
در روز چهارشنبه (۲۳ مارس/۳ فروردين) نخستين هواپيماي "ايران اير" قرباني اين تغييرات جديد شد. اين هواپيماي ايراني كه قرار بود از وين بطور مستقيم به تهران پرواز كند، به علت كمبود سوخت مجبور به نشست در فرودگاه بوداپست شد.
يكي از مسافران ضمن انتقاد از سياست اطلاعرساني شركت هواپيمايي "ايران اير" گفت: «ما ميبايست راس ساعت ۱۶ از وين به تهران پرواز ميكرديم، اما پس از دو ساعت تاخير متوجه شديم كه نشستي نيز در بوداپست داريم. سرانجام با چند ساعت تاخير به تهران رسيديم. اگر از اول به ما اين مسايل را گفته بودند، هرگز با "ايران اير" پرواز نميكرديم.»
بنا به گزارش روزنامه "وينر تسايتونگ"، دفتر مركزي ايران اير در تهران با هزاران مسافر سر در گم مواجه است و هنوز راهحلي نهايي براي پرواز آنان به اروپا نيافته است.
مسافران از سياست اطلاعرساني "ايران اير" ناخشنودند و تغيير مسيرهاي پيشبيني نشده و تاخير طولاني در پروازها سبب خشم آنان شده است. "ايران اير" براي جذب دوباره مسافران سقف بار آنان را از ۳۰ كيلو به ۴۰ كيلو افزايش و برعكس بهاي بليط در برخي از مسيرها را كاهش داده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر