۱۳۸۹ آذر ۱۷, چهارشنبه

قرارداد ساخت راه آهن چابهار به مشهد به سپاه واگذار شد

دولت ايران ساخت راه آهن چابهار به مشهد در شرق ايران را به قرارگاه خاتم الانبياء سپاه پاسداران واگذار كرده است.
اين خط كه هزار و 330 كيلومتر طول دارد قرار است در مدت طول پنج سال ساخته شود.
ميزان هزينه كل اين طرح منتشر نشده است اما آقاي ناصر پور معلم معاون وزير راه و ترابري گفته است كه براي سال جاري بيشتر از دو هزار و 300 ميليارد تومان اعتبار براي اين كار در نظر گرفته شده است.
گزارش شده كه هزينه ساخت بخشي از اين خط آهن از طريق فروش كارخانجات دولتي تامين خواهد شد.
محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري ايران كه در مراسم شروع عمليات اجرايي اين خط آهن حضور داشت، گفته است كه اين پروژه مي تواند شهرهاي مناطق شرقي كشور را احيا كند.
رئيس جمهوري ايران همچنين گفت كه دولت به دليل تعلل در ساخت اين راه آهن تصميم گرفته خود، كار ساخت را انجام دهد و قرار گاره سازندگي خاتم الانبياء مسئوليت كار را بر عهده گرفته است.
اين خط آهن از چابهار شروع مي شود و بعد از عبور از ايرانشهر، خاش، زاهدان به بيرجند مي رسد و از آنجا اين خط آهن با گذار از قاين و گناباد در منطقه تربت حيدريه به راه آهن سراسر بافق به بندرعباس وصل مي شود.
قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء، پس از آغاز رياست جمهوري محمود احمدي نژاد، فعاليت هاي خود را در حوزه هاي مختلف گسترش داده و توانسته پروژه هاي بسياري را با كمك دولت ايران در دست بگيرد.
دو ماه پيش احداث بزرگراه قم به مشهد به شركت تهران گسترش، وابسته به قرارگاه خاتم الانبياء سپاه پاسداران واگذار شد.
اين بزرگراه كه حرم تا حرم نام دارد يك هزار و صد كيلومتر طول دارد و حميد بهبهاني وزير راه و ترابري گفته كه هزينه اين طرح بين ۱۳ تا ۱۵ هزار ميليارد تومان خواهد بود.
در مراسم كلنگ زني اين بزرگراه كه قم را به تهران و تهران را به مشهد متصل مي كند روز شنبه ۱۷ مهر (۹ اكتبر) محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران با بيان اين كه بزرگراه حرم تا حرم بزرگترين پروژه در تاريخ كشور و منطقه است گفت: "پيش از اين چشم ما به دست چند شركت خارجي و پول چند بانك غربي بود كه آنها با منت زياد، سرمايه گذاري مي كردند و هر روز هم به يك بهانه كار را متوقف مي كردند."
در يكي از آخرين قراردادهايي كه وزارت نفت طي آن ۲۱ ميليارد دلار پروژه ميدان گاز را به شركت هاي داخلي واگذار كرد، سهم عمده به شركت خاتم الانبيا رسيد.
در دولت هاي نهم و دهم پروژه هاي بسياري با تبليغات فراوان افتتاح شده اند كه بعد از راه اندازي با مشكلات جدي روبرو شده است.
از جمله اين طرح ها مي توان به راه آهن اصفهان _ شيراز ، كرمان _ زاهدان و هم چنين بزرگراه تهران _ پرديس اشاره كرد كه تنها چند ساعت پس از راه انداري بسته شده اند و هنوز از تاريخ دقيق راه اندازي رسمي آن ها خبري در دست نيست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر