۱۳۸۹ آذر ۱۷, چهارشنبه

رييس جمهوري منتخب برزيل: بايد عليه ايران رأي مي داديم

خانم ديلما روسف رييس جمهوري منتخب برزيل كه تا چند هفته ديگر جانشين لوييس ايناسيو لولا داسيلوا رييس جمهور محبوب برزيل مي شود در مصاحبه با يك روزنامه آمريكايي درباره مناسبات آينده كشورش با ايران اظهار نظر كرد .

به گزارش
عصر ايران خانم روسف كه پيش از اين رييس دفتر داسيلوا بود و از ژانويه سال 2011 ( كمتر از  4 هفته ديگر) جانشين رييس جمهوري فعلي اين كشور مي شود در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست آمريكا به صراحت مخالفت خود را با "راي مخالف كشورش به قطعنامه محكوميت حقوق بشر در ايران" اعلام كرد .

خانم روسف كه توسط خبرنگار واشنگتن پست از زاويه مسايل حقوق بشري به موضوع ايران هدايت شد در پاسخ به سوالي درباره دلايل راي مخالف برزيل به قطعنامه حقوق بشري سازمان ملل در محكوميت وضعيت حقوق بشر در ايران گفت : " من هنوز رسما رئيس جمهور برزيل نيستم، ولي به عنوان زني كه به اين مقام انتخاب شده است، اگرعليه سنگسار موضعي نگيرم ، احساس ناراحتي خواهم كرد. با شروع دوران رياست جمهوري ، موضع من عوض نخواهد شد. من با روشي كه برزيل راي داد موافق نيستم. اين روش، موضع من نيست."

وي درباره تعهد خود به دفاع از زندانيان سياسي و عقيدتي در سرتاسر جهان با اشاره به تجربه شخصي خود گفت : " من خود از وضعيت يك زنداني سياسي تجربه دارم و احساس مي كنم در برابر  كساني كه صرفا به خاطر ابراز عقايد شخصي يا عمومي شان زنداني شده اند ، تعهدي تاريخي دارم ".

 روسف افزود : " به گمان من ضروري است هنگامي  كه ما به ايران اشاره مي كنيم تفاوتي قائل شويم كه چه منظوري داريم. از نظر من  ايجاد صلح در خاورميانه بسيار مهم است .هم اكنون آنچه  ما در خاورميانه مي بينيم ورشكستگي سياست جنگ (آمريكا) است. ما راجع به افغانستان و فاجعه ناشي از حمله به عراق صحبت مي كنيم. ما در تامين صلح در اين منطقه شكست خورده ايم  و نتوانسته ايم از عهده برطرف ساختن مشكلات عراق بر آييم .  عراق امروز درگير يك جنگ داخلي است وهر روز نظامياني از هر دو طرف كشته مي شوند. بهترين راه  احتراز از جنگ و تلاش براي ايجاد صلح است. اما من سنگسار را تائيد نمي كنم و در اين مورد حاضر به هيچگونه سازشي نيستم."

 روسف در پاسخ به سوالي درباره تفاوت هاي احتمالي سياست هاي خود در قبال ايران با دوران لولا داسيلوا گفت : " لولا كارنامه خاص خودش را دارد. او رئيس جمهوري است كه از حقوق بشر دفاع كرده و همواره مدافع ايجاد صلح بوده است."

رييس جمهوري منتخب برزيل همچنين درباره آينده مناسبات كشورش با دولت ايالات متحده آمريكا گفت : " من مناسبات با آمريكا را براي برزيل بسيار مهم مي دانم و سعي به ايجاد مناسباتي نزديك تر با آمريكا خواهم كرد."

وي افزود : " انتخاب اوباما براي من مايه تحسين بزرگي بود. از نظر من ،آمريكا در آن هنگام با ظرفيتي فوق العاده نشان داد كه كشوري با عظمت است، و جهان را به شگفتي كشاند. انتخاب رئيس جمهوري سياه پوست براي آمريكا مي تواند به همان اندازه دشوار باشد كه انتخاب يك رئيس جمهوري زن در برزيل."

 گفتني است دولت برزيل در هفته جاري با حمايت از تشكيل كشور مستقل فلسطيني در مرزهاي سال 1967 انتقاد گسترده آمريكا و اسراييل را سبب شد . وزارت خارجه برزيل با ارسال نامه اي به تشكلات خودگردان فلسطيني اعلام كرد كه دولت برزيل كشور مستقل فلسطيني را به طور رسمي مورد شناسايي قرار مي دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر